انتخاب یک درایو متناسب با کاربرد مد نظر شما از اهمیت زیادی برخوردار است. پارامتر‌های زیادی در این امر دخیل هستند و باید نکاتی را برای انتخاب و خرید درایو یا اینورتر ، در نظر گرفت. قبل از این که به بررسی نکات خرید درایو (اینورتر) بپردازید، بهتر است اطلاعات اولیه موتور و سیستم را که به شما در انتخاب درایو مناسب کمک می‌کند، جمع آوری کنید. این اطلاعات را می‌توان در Name plate یا پلاک موتور یافت که تعدادی از آن‌ها را در ادامه نام می‌بریم:

  • مقدار جریان بار کامل  Full Load Amps ) FLA)
  • توان ( کیلووات یا اسب بخار) (Horsepower)
  • ولتاژ ورودی
  • سرعت ( دور در دقیقه ) (RPM)
  • فاکتور خدمات ( سرویس‌دهی ) موتور (SF) Service Factor
  • چپگرد یا راستگرد بودن موتور

سایر اطلاعات مختص سیستم و کاربرد مد نظر شما خواهد بود مانند:

  • نوع بار (گشتاور ثابت یا گشتاور متغیر)
  • دامنه سرعت و روش کنترل
  • نیازهای ویژه محفظه

 

جمع آوری این اطلاعات، به انتخاب و مقایسه درایوهای مختلف کمک خواهد کرد. که در نهایت انتخاب بهترین درایو فرکانس متغیر (VFD) برای نیازهای شما آسان تر خواهد بود.

 

در ادامه تعدادی از نکات خرید درایو (اینورتر) را مفصل‌تر بررسی می‌کنیم:

 

آمپر بار کامل (FLA)

 مقدار آمپر بار کامل (Full Load Amps) مهم ترین مشخصه برای انتخاب درایو است در بدترین شرایط عملیاتی بالاترین جریان پیک را بدست آورید. مقدار آمپر بار کامل را که روی پلاک موتور درج شده بررسی کنید. توجه داشته باشید که اگر موتوری دوبار سیم‌پیچی شده باشد، ممکن است FLA آن بالاتر از مقداری باشد که روی پلاک مشخص شده است.

در نظر گرفتن مقدار آمپر بار کامل به جای درجه بندی اسب بخار، روش مناسبی برای انتخاب سایز درایو فرکانس متغیر است. این مسئله به ویژه اگر بار گشتاور ثابت داشته باشید یا باری که جریان راهاندازی آن بالاست بسیار مهم است.

درایو فرکانس متغیر را با توجه به ماکزیمم جریان آن در حداکثر گشتاور مورد نیاز سایز کنید چرا که باید حداکثر خواسته ی وارد شده به موتور را برآورده کند. این احتمال را نیز در نظر بگیرید که گاهی لازم است در انتخاب درایو بزرگ نمایی کنید. برخی کاربری‌ها شرایط اضافه بار موقتی را تجربه میکنند. عملکرد موتور بر اساس میزان جریانی است که درایو می‌تواند تولید کند.

بسیاری از درایو‌ها به گونه ای طراحی شده اند که با فشار بیش از حد 150٪ برای 60 ثانیه کار می‌کنند. اگرچه خرید یک درایو با درجه آمپر بالاتر در ابتدا ممکن است هزینه ی بیشتری داشته باشد، اما با عملکرد بهینه به مرور زمان هزینه‌ها را جبران می‌کند.

 

توان، کیلووات یا اسب بخار (HP)

اگرچه مقدار آمپر بار کامل (FLA) ملاک مهمی‌برای انتخاب سایز درایو است اما با دانستن مقدار اسب بخار موتور نیز می‌توان درایو متناسب با کاربرد مورد نظر را انتخاب کرد.

 

ولتاژ

برای ورودی سه‌فاز ولتاژ درایو و موتور با ولتاژ موجود در محل باید تطابق داشته باشد. برای ولتاژ متوسط بهتر است با یکی از متخصصان یا مهندسین مشورت کنید.

برای ورودی تک فاز، توجه به سایر نکات مهم است. اگر بار 2/2 کیلووات یا سه اسب بخار باشد (تقریباً یک موتور 230 VAC با FLA زیر 10 آمپر) یا کمتر از آن، یک اینورتر تکفاز برای شما مناسب است.

اگر بار بیش از 2/2 کیلووات یا سه اسب بخار باشد، می‌توانید از درایو ورودی سه فاز استفاده کنید، اما سایز درایو باید متناسب با بار باشد.

در سیستم های سه فاز با در نظر گرفتن ورودی 400 ولت، برای هر کیلووات بار، به طور میانگین 8/1 آمپر در نظر گرفته می شود که البته بسته به نوع ( منظور کیفیت ساخت و سیم پیچی و سرویس فکتور موتور ) و توان الکتروموتور، تا حدودی متغییر است.

به همین منظور معمولا، این عدد را 2 در نظر میگیریم تا شرط احتیاط در طراحی سیستم ها را رعایت کرده باشیم.

این اعداد برای سیستم های ورودی تکفاز حدود 3 برابر می باشد.

به همین دلیل در بارها یا الکتروموتورهای بالاتر از 7/3 کیلووات، از ورودی سه فاز استفاده می شود تا شبکه تامین کننده برق توان تحمل جریان عبوری را داشته باشد.

البته این موضوع رو هم در نظر بگیریم، طبق فرمول، توان=آمپر* ولتاژ ، در توان های برابر، شبکه سه فاز با ولتاژ 380 الی 440 ولت، جریان کمتری را نسبت به شبکه تکفاز با ولتاژ 230 ولت را متحمل می شوند.

 

علاوه بر این، اگر عملکرد موتور پیوسته است، موارد زیر باید مشخص شود:

  • +/- 10٪ نوسان ولتاژ
  • +/- 3٪ تغییر فرکانس